august 2012

Fjerner du brødsmulene?

29.08.2012 kl.18:14
Skrevet av blogg.no

Breadcrumbs,  på norsk "brødsmuler",  er et designelement som gjør det lettere å navigere i din blogg. En sti leserne kan følge for å komme lenger bak i sidehierarkiet.

Blogg.no plasserer breadcrumbs mellom headeren og selve bloggen din når du velger et standarddesign eller bruker designbyggeren. Stien viser domenet, bloggnavnet og eventuelt kategorien/arkivet og tittelen på innlegget, og gjør det veldig lett å se hvor i bloggen man til enhver tid befinner seg. Som oftest når man klikker seg inn på en blogg havner man rett i et innlegg. Breadcrumbs gjør det veldig enkelt å hoppe ut til kategorien/arkivet, eller forsiden av bloggen for å lese flere innlegg.

Her er noen eksempler:




Mange bruker egne design, eller gratisdesign, der breadcrumbs er fjernet. Dette er ofte de samme designerne som har fjernet kategorilisten og arkivet, eller plassert dem i nedtrekkslister eller toppmenyen der man må lete etter det man vil ha. Resultatet blir da gjerne at en tilfeldig leser som klikker seg inn på et innlegg ikke vet hvor hun eller han skal "finne mer", og i stedet bare lukker fanen eller bruker tilbakeknappen i nettleseren.

Vi anbefaler at du beholder brødsmulene i designet, for å lette navigeringen for leserene dine.

 

Hva skjer egentlig når du kjøper en Bloggshout?

20.08.2012 kl.11:02
Skrevet av blogg.no

 

Bloggshout er et registrert varemerke.

Når du bestiller en bloggshout velger du hvilken type bloggshout du vil ha (vanlig eller gold), og om innlegget skal shoutes på blogg.no-forsiden, eller på en av kommunesidene. Når du trykker "Ok" for å bekrefte kjøpet gis bestillingen et referansenummer og shouten din legges i en ventekø hos oss. Deretter sender vi sender en betalingssms til mobilnummeret som er registrert på bloggen. Denne meldingen koster kr. 15,- eller 30,- å motta, avhengig av om du valgte vanlig eller gold bloggshout.

Livestatus på bestilling
Når du har trykket "Ok" for å bekrefte kjøpet sendes du videre til vår live-statusside. Dersom meldingen leveres raskt til din telefon (innenfor 2 minutter) vil du få opp en beskjed om at bestillingen var vellykket. Dersom vi får beskjed om at du ikke kan betale (sperret for betalingstjenester, stengt abonnement eller lignende) vil du få opp en beskjed om at kjøpet ikke kunne gjennomføres, og en kort forklaring på hvorfor.
Dersom telefonen din er slått av, eller sms'en av andre grunner ikke kan leveres til telefonen i løpet av 2 minutter, anser vi leveringen som forsinket. Du får da opp en beskjed om dette.

Hvordan fungerer systemet?
Meldingen vi sender ut går først til cpa-tjenesteleverandøren (som sjekker at du ikke har reservert deg mot meldinger fra 1938) før de sender den videre til din mobiloperatør. Når din mobiloperatør mottar meldingen sjekker de at abonnementet ditt kan faktureres (nok penger på kortet, abonnementet ikke sperret for betaltjenester osv) og sender deretter meldingen videre til din mobiltelefon. Når meldingen er levert til mobilen sender mobiloperatøren beskjed tilbake til oss, via cpa-tjenesteleverandøren, om at beløpet er betalt. SMS'en du mottar er din kvittering på at du har betalt, og du finner referansenummeret for bestillingen i meldingen. Trenger du å kontakte support om bestillingen må du oppgi referansenummeret, så det er viktig at du ikke sletter meldingen før bloggshouten er vist.

Når vi mottar tilbakemelding om at beløpet er betalt legger vi bloggshouten din i visningskøen. Hvor lang tid det tar før den kommer på forsiden avhenger av hvor mange det er foran deg i køen (på kommunesidene er det normalt ikke kø). Når bloggshouten legges ut får du en ny sms om dette. Denne sms'en er helt gratis å motta.

Dersom bestillingen feilet får du en melding om dette. Denne er også gratis å motta.

Hva kan gå galt?

Dersom mobilnummeret ditt er sperret for CPA (betalingstjenester) vil mobiloperatøren avvise bestillingen. Du vil da motta en feilmelding i stedet for kvitteringsmeldingen.
En slik sperre er brukerstyrt, og dersom du er eieren av abonnementet kan du kontakte mobiloperatøren for å få fjernet sperren.
Bruker du noen andres abonnement (f.eks. mamma eller pappas) og eieren er lei av høye mobilregninger, kan eieren kontakte mobiloperatøren for å få lagt inn en slik sperre.

Dersom du har dårlig dekning der du befinner deg risikerer du at meldingen ikke blir registrert levert i tide. Da oppstår det en forsinkelse.
Det kan også hende at du mottar kvitteringen, men at mobiloperatøren ikke registrerer at den er levert. Da kan det hende du mottar kvitteringen flere ganger (du vil uansett bare bli trukket én gang - mobiloperatøren retter selv opp eventuelle feiltrekk når de etterhvert registrerer at meldingen er levert).

Det kan være problemer i mobilnettet, hos cpa-tjenesteleverandøren eller hos oss, som gjør at kvitteringsmeldingen ikke kommer fram. Dersom du bestiller en bloggshout og det "ikke skjer noe" kan det være lurt å lese statusmeldingen som kommer fram på statussiden etter to minutter. Du bør også vente i minst 10 minutter før du eventuelt forsøker igjen.

Hvert innlegg kan bare shoutes én gang og du kan bare shoute inntil fem innlegg pr. dag. Feilede bestillinger telles også med her.

 

Bloggshout er en betaltjeneste.
For å kunne kjøpe bloggshout må du først registrere et mobilnummer på bloggen.
Mobilnummeret må være ditt eget eller et du har innhentet tillatelse fra eieren/betaleren til å bruke.

Når du registrerer mobilnummeret sender vi en sms med en pinkode til telefonen. Denne koden må deretter skrives inn på registreringssiden. Det er altså ikke mulig å registrere en telefon man ikke har fysisk tilgang til. Pinkoden gjelder kun for registreringen og har ingenting med kjøp av bloggshout å gjøre.
Det er helt gratis å registrere mobilen på bloggen, og du kan ha samme mobilnummer registrert på flere blogger.

Når bloggen din er koblet til et mobilnummer kan du kjøpe bloggshout. Bloggshouts er engangskjøp, man må bestille på nytt hver gang man skal shoute et innlegg. Det er ikke mulig å abonnere på tjenesten.

Her kan du se forskjellen på vanlig bloggshout og gold.

 

 

Varsel om usikkert innhold

05.08.2012 kl.15:48
Skrevet av blogg.no

Flere brukere har de siste par dagene meldt om at de får opp "virusvarsel" enten i egen blogg eller hos andre. Varselet gjelder fastonlineusers.com som leverer det javascriptet mange bloggere har plassert i bloggen for å vise hvor mange som er innom: "xx leser denne bloggen nå".

Det er ikke virus på bloggene. Det er heller ikke virus i scriptet fra fastonlineusers, men google advarer likevel...

Har du dette varselet i bloggen din (det kommer bare opp i Google Chrome) kan du fjerne tellerkoden fra fastonlineusers. Den ligger der du selv har plassert den, oftest i designmalen eller i profilteksten.
(NB! Om du fjerner koden fra profilteksten må du lagre et innlegg på nytt for at forsiden/innleggsiden skal oppdateres).
 




Fjerner du brødsmulene?

29.08.2012 kl.18:14
Skrevet av blogg.no
Breadcrumbs, på norsk "brødsmuler", er et designelement som gjør det lettere å navigere i din blogg. En sti leserne kan følge for å komme lenger bak i sidehierarkiet. Blogg.no plasserer breadcrumb...
Tumbeasts by Matthew Inman
CC BY 3.0
hits