juli 2015

Nytt kjønnsvalg på profilene

29.07.2015 kl.13:06
Skrevet av blogg.no

Blogg.no har siden starten i 2005 hatt kjønn som et valg på profilene. Det vi ikke tenkte på den gangen var at for noen er ingen av de to valgene vi har tilbudt riktige. Vi har ingen annen forklaring på unnlatelsen enn «det tenkte vi ikke på». Men bedre sent enn aldri. Nå har vi rettet det opp, og har lagt inn muligheten til å velge «annet» dersom du tilhører «det tredje kjønnet», definerer deg som en transperson eller på annen måte identifiserer deg utenfor de klassiske kjønnsdefinisjonene mann og kvinne.

Ustabil supporttelefon

20.07.2015 kl.12:56
Skrevet av blogg.no

På grunn av en langvarig feil på en av Netcoms sendere er vår supporttelefon dessverre ustabil om dagen. Vi oppfordrer derfor til å bruke e-post til hjelp@blogg.no om det skulle være noe. Vi har forsøkt å få informasjon om når Netcom regner med at nettverket er i orden igjen, men har foreløpig ikke fått annet enn «at man jobber med saken». Vi beklager ulempen.

 

key support in computer keyboard
Licensed from: cifotart / yayimages.com



Strengere regler for merking av blogginnlegg enn for journalister?

17.07.2015 kl.14:22
Skrevet av blogg.no

Det pågår en debatt om hva som bør merkes som sponset i norske medier, eller rettere sagt i medier som ikke er tilknyttet Vær Varsom plakaten og Pressens faglige utvalg. Diskusjonen omtaler spesielt blogger, men det gjelder også publisering i andre mediekanaler. Utgangspunktet for diskusjonen finner vi i lov om markedsføring, hvor det er Forbrukerombudet som er tilsynsmyndighet. Det er også Forbrukerombudet som er kilden til denne ukens diskusjoner, etter at de sendte et brev til et utvalg norske bloggere de mente ikke merket sine innlegg godt nok nå nylig. Brevet har skapt mer forvirring enn avklaring etter debatten å dømme, og vi har selv valgt å gå ut med vår mening om saken i Kampanje

Det faktiske forholdet er at markedsloven er lik for alle. Det være seg om du er en liten eller stor blogger eller du er en liten avis eller et stort mediehus. All betalt omtale skal merkes som reklame eller sponset innlegg. Forutsetningen for å definere det som betalt er at det forekommer et økonomisk bytteforhold i forbindelse med omtalen mellom bloggeren og en annen aktør. Har man fått penger, varer eller tjenester av verdi som motytelse for å omtale noe i et innlegg, så er det per definisjon et betalt innlegg. Da skal det merkes som sponset, eller reklame. Dersom det ikke foreligger noe økonomisk bytteforhold skal man i utgangspunktet ikke måtte merke innlegget, selv om det omtaler kommersielle arrangementer.

Blir du invitert på et arrangement og blogger om det, er det med andre ord ikke nødvendigvis riktig å merke det som sponset. Eksempelvis så kan du blogge fra et foredrag du holder uten å merke det som reklame, selv om du har fått betalt for å holde foredraget. Du kan også delta på et arrangement du er invitert til og blogge om det uten å bryte med markedsføringsloven når du skriver om det, på lik linje som pressen gjør akkurat det. Som det står i vårt innlegg på Kampanje: "Dersom NRK ikke behøver å merke omtalen av Aschehougs sommerfest som sponset innhold, selv om journalisten har forsynt seg av champagnen og kanapeene forlaget byr på, så skal heller ikke en blogger måtte behøve å gjøre det".

Det må sies at det kan være årsaker til å merke et innlegg som sponset selv om du ikke har mottatt en økonomisk ytelse for å skrive et innlegg om noe. Da må du ta frem din egen skjønnsvurdering og spørre deg selv om hva som er riktig. Akkurat som en redaktør må gjøre når han eller hun skal vurdere om dette er uavhengig journalistikk, eller ikke. 

 Du kan lese mer om blogging og reklame på dette innlegget.

Sponsored by
Licensed from: Bogdan florin / yayimages.com


 

Nytt kjønnsvalg på profilene

29.07.2015 kl.13:06
Skrevet av blogg.no
Blogg.no har siden starten i 2005 hatt kjønn som et valg på profilene. Det vi ikke tenkte på den gangen var at for noen er ingen av de to valgene vi har tilbudt riktige. Vi har ingen annen forklari...
Tumbeasts by Matthew Inman
CC BY 3.0
hits