Strengere regler for merking av blogginnlegg enn for journalister?

Det pgr en debatt om hva som br merkes som sponset i norske medier, eller rettere sagt i medier som ikke er tilknyttet Vr Varsom plakaten og Pressens faglige utvalg. Diskusjonen omtaler spesielt blogger, men det gjelder ogs publisering i andre mediekanaler. Utgangspunktet for diskusjonen finner vi i lov om markedsfring, hvor det er Forbrukerombudet som er tilsynsmyndighet. Det er ogs Forbrukerombudet som er kilden til denne ukens diskusjoner, etter at de sendte et brev til et utvalg norske bloggere de mente ikke merket sine innlegg godt nok n nylig. Brevet har skapt mer forvirring enn avklaring etter debatten dmme, og vi har selv valgt g ut med vr mening om saken i Kampanje

Det faktiske forholdet er at markedsloven er lik for alle. Det vre seg om du er en liten eller stor blogger eller du er en liten avis eller et stort mediehus. All betalt omtale skal merkes som reklame eller sponset innlegg. Forutsetningen for definere det som betalt er at det forekommer et konomisk bytteforhold i forbindelse med omtalen mellom bloggeren og en annen aktr. Har man ftt penger, varer eller tjenester av verdi som motytelse for omtale noe i et innlegg, s er det per definisjon et betalt innlegg. Da skal det merkes som sponset, eller reklame. Dersom det ikke foreligger noe konomisk bytteforhold skal man i utgangspunktet ikke mtte merke innlegget, selv om det omtaler kommersielle arrangementer.

Blir du invitert p et arrangement og blogger om det, er det med andre ord ikke ndvendigvis riktig merke det som sponset. Eksempelvis s kan du blogge fra et foredrag du holder uten merke det som reklame, selv om du har ftt betalt for holde foredraget. Du kan ogs delta p et arrangement du er invitert til og blogge om det uten bryte med markedsfringsloven nr du skriver om det, p lik linje som pressen gjr akkurat det. Som det str i vrt innlegg p Kampanje: "Dersom NRK ikke behver merke omtalen av Aschehougs sommerfest som sponset innhold, selv om journalisten har forsynt seg av champagnen og kanapeene forlaget byr p, s skal heller ikke en blogger mtte behve gjre det".

Det m sies at det kan vre rsaker til merke et innlegg som sponset selv om du ikke har mottatt en konomisk ytelse for skrive et innlegg om noe. Da m du ta frem din egen skjnnsvurdering og sprre deg selv om hva som er riktig. Akkurat som en redaktr m gjre nr han eller hun skal vurdere om dette er uavhengig journalistikk, eller ikke. 

 Du kan lese mer om blogging og reklame p dette innlegget.

Sponsored by
Licensed from: Bogdan florin / yayimages.com


 

10 kommentarer

Jeg har ftt en del vareprver i forbindelse med en Hjelpepose jeg lager til kreftpasienter nr de skal starte opp behandling. Har sendt mail og spurt om noen kunne tenke seg gi noe til denne posen som egner seg for pasienter. Eksempelvis tannkrem uten spe. Har ftt svar fra flere, de sendte mer enn gjerne gratis produkter. Men de har aldri forespurt om jeg kan skrive noe om dem. Jeg skriver kun fordi de fortjener det, nr noen s hjertelig gir.

-Ingen utveksling av noe konomisk.

-Ingen foresprsel om innlegg

-Kun giverglede.

Jeg valgte ikke merke disse innleggene, siden produsentene nsket gi til kreftpasientene. Skal de merkes som reklame/sponset?

Mia: Her hres det ut som om du har vurdert det helt riktig. Forutsatt at du ikke har lovet eller tilbudt skrive om dem dersom de gir til hjelpeposen din, selvsagt.

Takk for svar! Da merker jeg dem bare for sikkerhetsskyld. For det husker jeg faktisk ikke om jeg har nevnt eller ikke. Vet jeg har tenkt det, men vanskelig si om det ble skrevet som en lovnad. Snn er det nr man har drlig hukommelse :) Better safe than sorry!

Det er en som lager egen nettside til Hjelpeposen, vet jeg i ettertid har sendt de mail om tilbud til sette logo eller tekst p den siden (det er ikke p bloggen).

Mia: Er du i tvil s er det nok riktig vurdert merke det ja :-)

Hei, hva hvis man har kjpe en matvare p butikken feks, og liker det produktet, og til og med blogger om det p sin blogg med bilder/tegning osv. M det da merkes som sponset. Blogg er slik jeg ser det en personlig dagbok, og man skriver som oftest om det man opplever, enten det er noe nytt spise, restauranter, produkter,osv.

Grunn til at jeg sprr er for at jg har et innlegg jg n holder p hvor jeg har nevnt et matprodukt jg selv har oppdaget og aldri fr smakt. Jeg kan vel blogge om min erfaring? Som sagt blogg er en personlig dagbok og jg vil nol tru alle skjnner det. Jeg er redd til gjre nie feil, og spesielt at dette kom opp n begynte jeg stusse p om jg virkelig kunne skrive dt innlegget...

Ida: I slike tilfeller skal du ikke merke innlegget som sponset. Vi er enige med deg i din vurdering. Blogging er s mye mye mer enn hva ombudet kanskje gir inntrykk av i pressenomtalen de siste dagene.

Hei

jeg er helt ny og lurer p: jeg har lagt ut ett innlegg om et produkt, og har lagt med en link s du kan g p hjemmesiden dems. m jeg da markere som reklame/sponset da???

vilde: For slik lenking s skal du kun merke det dersom du tjener penger p at leserne klikkerp dem, eller p kjpene de som klikker p dem gjennomfrer. Merkingen skal da vre "Inneholder annonselenker" og den skal ligge verst i innllegget. Dersom du ikke tjener penger p lenkene er det ikke noen betaling involvert, s da behver du ikke merke noe.

Hei.

Jeg har min egen salgside p en stor nettside hvor man kan legge ut bilder og fotografier for salg, og andre produkter med sine motiver. For vre p den sikre siden lurer jeg p om innlegg med lenker til mine egne bilder og produkter skal merkes med "Inneholder annonselenker"?

Pia Kristine: Nei, selger du dine egne ting er de ikke sponset.

Skriv en ny kommentar